2012. augusztus 10., péntek

A nevelés az élet szolgálata

Hónapokkal ezelőtt találkoztam Pécsi Rita előadásával, és azonnal megfogott az általa képviselt értékrend és látásmód, mellyel teljes mértékben azonosulni tudtam. Miről is szól Kentenich atya "módszere"?

Joseph Kentenich módszere a mozgás pedagógiája, amely a lélek és a szellem mozgását kíséri, az egész lelket mozgató hatásokkal foglalkozik. Hiszen személyiségünk állandóan változik, formálódik, növekedik, miközben egyedi, megismételhetetlen személy marad. Szemben az állapotpedagógiával, amely kész szabályokat, rendszereket - úgymond kész állapotokat - érvényesít a nevelés során (ha gondoskodunk a szabályok betartásáról - így tanuljon, így viselkedjen, akkor abban reménykedhetünk, hogy a külső hatás egyszer belsővé válik), a mozgáspedagógia szerint a hatékony nevelés a belső mozgások megfigyelésén, ösztönzésén és szolgálatán alapul, melynek nélkülözhetetlen feltétele, hogy “állandó érzékelő kapcsolatban” legyünk azzal, akit nevelünk. Ez nemcsak azt jelenti, hogy megfigyeljük hogyan érzi magát, hanem hogy tisztában vagyunk azzal, hogy mi érdekli, mi izgatja, mi megy jól neki, mi az amit elvárhatunk tőle, és mi az amit nem.

Nevelési célok:


Rövid távon: az előttünk álló hetekben, hónapokban, az adott évben elérendő célok kitűzése.

Középtávon:
minden életszakasznak megvan a maga nagyon jellegzetes életfeladata, hiszen különböző életszakaszokban különböző dolgokra vagyunk nyitottak.


Hosszú távon: minden ember életének célja egyedi, megismételhetetlen személyiségének teljes kibontakozása. Minden gyermek akkor érzi jól magát, ha a nevelői tudják hova szeretnék vezetni őt.

Élet csak életből fakad: egy növekedő gyermeket csak egy szintén növekedésben lévő személyiség tud vezetni, avagy csak a nevelt nevelő tud nevelni. 

A Növekedés törvényei

  • Csíratörvény: minden élet belülről fakad és lassan, saját ritmusában növekszik.
  • Egészségtörvény: minden folyamatban az Egészet figyelembe véve kell figyelni, segíteni. Értelem–érzelem–akarat; természetes–természetfeletti; szellemi–lelki–testi; primitív–lényegi–hősies szeretet képességének fejlesztése.
  • Ritmustörvény: minden személyiségnek saját ritmusa van, nem egyenlő mértékben fejlődnek a különböző részek.
  • Organikus egyoldalúság törvénye: nem egyenlő mértékű egyidejűség van: amikor egyik terület nagyon erősen előtérbe kerül, ilyenkor nem kell erőltetni a többi rész fejlődését, de teljesen figyelmen kívül hagyni sem szabad.
  • Feszültségtörvény: a krízis a döntés és fejlődés lehetőségét jelenti.
  • Stádiumtörvény: néha hirtelen ugrás történik a fejlődésben.
  • Az erősebb élet törvénye: karoljuk fel az erősödő képességeket és energiákat, a többit pedig ne erőltessük, mivel azok éppen nincsenek érzékeny fázisban.
  • Ciklustörvény: minden korszak egy Egész.

Az egész emberi élet legintenzívebb, leggyorsabb, legtöbb minőségi átalakulást hozó szakasza az első 3 év!
 
Az életszakaszok kiemelt feladatairól 
(amelyeket nem lehet büntetlenül átugrani):

Születés előtti és közvetlen a születést követő időszak

Már a szülés előtt nagyon fontos folyamatok indulnak el: rendkívül meghatározó az Anya alaphangoltsága, életérzése, ösztöneinek felébredése, az Apa bevonása.

A születés utáni első időszakban ki kell szolgálnunk a gyermekben élő Életet. Az éhség a csecsemő életében egzisztenciális félelmet, fenyegetettséget jelent, ekkor segíthetünk az ősbizalom kialakulásában. Amikor érzi, hogy nem hagyjuk magára, mindig rendelkezésére állunk. Egész életére hatással van az ebben a korban kialakuló ősbizalom! Ne feledjük azt sem, hogy gyermekünknek a társas életre is ugyanolyan egzisztenciális szüksége van, mint a táplálékra!

1 éves kortól a felállásig

Tennivalók:
- Ősbizalom kialakítása. Üzenet: az Élet pozitív és értékes!
- Nem kellenek új ingerek, helyette a megfelelő, nyugodt és állandó környezet a fontos, ahol kevés, állandó emberrel kötődést alakíthat ki. Életritmusok: alvás – ébrenlét, nyugalom – aktivitás, egyedüllét – együttlét.
- Fokozatosan szoktatva, az apró sikereit nagyon megdicsérve lehet egyre nagyobb időintervallumra kiterjeszteni a várakozását.
- Kommunikációval erősíteni mosolygását, gagyogását, mozgását.
- A feltétlen szeretet létszükséglet, az erre való igény természetes, de ennek tárgyakkal való kifejezése az elkényeztetés forrása. Ezért inkább pozitív teljesítményre, szükséges és értelmes erőfeszítésre buzdítsuk csemetéinket.

Bölcsődéskor: 3 és fél éves korig

Ez a kötődések megerősítésének időszaka, nem szükséges a bölcsőde. A személyközpontú gondolkodás kialakulásának feltétele az Anyába és az Apába való begyökereződés.
Jellemzők:

- Énkép kialakulása
- Mindig csak egy pszichikai funkció fejlődik, az is a saját tempóban.
- A szülőkkel dacol, a gyerekekkel harcol. Ha szándékosan feszegeti a határokat, akkor határozott vezetésre, fegyelmezésre van szükség. Az indulat kezelése a szülői mintán kezdődik, mivel a szülő viselkedésével azonosul.
- Nem tud sokáig egyedül játszani, elemi szükséglete az együttjátszás.
- Utánzással és érzelmi leképezéssel, nem pedig magyarázattal tanulja a magatartásformákat.
- 3-5 percig tud csak figyelni
- Nincs szüksége célzott fejlesztésre, tanításra.
- Egyszerű élményeken tanul: Kié vagy? - anyáé és apáé. Istenéi vagyunk, számára azonban nem jelent az Isten szó semmit. Megnyugtatja, ha szüleié lehet. Mit tehet veled apa és anya? – mindent. Bármit tehetnek velem, hiszen egészen szeretnek engem. Mit jelent az apa és anya neked? – mindent. Mindenben tőlük függök, mindent tőlük várok. Mit jelentesz te anyának és apának? Megingathatatlan értéktudat. Fontos vagyok. Akartak, szerettek és szeretnek engem. Ennek a játéknak az ismételgetésével elmélyül ez a gondolkodás.

Tennivalók:
- A feltétel nélküli szeretet és a fáradhatatlan, véget nem érő megbocsátás, illetve felejtés gyakorlása
- Tartós jelenlét és készenlét
- Türelmes, következetes, de semmiképpen sem indulatos harc a dacolóval
- Úgy segíteni, mintha nem is segítenénk – segíteni az önállóságban
- Ne féljünk a konfliktustól!
- Teret és terepet adni a kíváncsiságnak és alkotóvágynak

Óvodáskor: 3 és fél éves kortól a 6. születésnapig

Jellemzők:
- Még mindig a kötődés van az előtérben: a családi kötődések folyamatos kiterjesztése
- Nemi identitás megerősödése
- Miért-korszak (fontos a vallásos nevelésben): rácsodálkozni a világ csodálatos rendjére
- Ösztönzésekre és kihívásokra van szükséges
- Az otthon legyen meghatározóbb, az óvodának csak a másodlagosnak szabad lennie
- Alkalmazkodás lassú kialakulása
- Játékkészség fejlesztése: érdekes, fejlettebb játékok
- Viszonylag zárt közeg teremtése
- Apró feladatok
- Tanulás érzékszerveken és a mozgáson keresztül, magyarázatnak nincs értelme
- Megfelelni vágyás, elismerés: még mindig Én-központú világkép

A szülő (nevelő) tekintélye is nagyon fontos: a gyermeknek látnia kell önmaga előtt egy elöljárót, aki megtestesülése annak, akivé ő is szeretne válni. A tekintély a “vágyott én” megtestesülése. A fejlődés szempontjából a tekintély megkerülhetetlen tényező: tudva vagy tudattalanul mindenki választ magának ilyen tekintélyszemélyt, és ha nem talál, akkor a sztárvilág tölti be ezt az éhséget. 


Videók:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése