2013. augusztus 9., péntek

A reflexek jelentősége

Amikor egy gyermek megszületik, elhagyja az anyaméh gyöngéd védelmét, és belép a "káosz világába". Megszűnik az automatikus létfenntartás, lélegeznie kell, saját életszükségleteit ki kell elégíteni. A túléléshez egy sor primitív reflex vértezi fel, amelyeknek az a feladata, hogy azonnali választ adjanak az új környezetre, és a baba saját változó szükségleteire. A primitív reflexek automatikusak, az agykéreg közreműködése nélkül végbemenő sztereotip mozgások, amelyeket az agytörzs irányít. A reflex önkéntelen, akaratunktól független válasz egy ingerre. A primitív reflexek amellett, hogy az élet első néhány hetében alapvető fontosságúak a baba túlélése szempontjából, számos későbbi akaratlagos képesség kifejlődéséhez is hozzájárulnak. Élettartama viszont korlátozott, mivel az agy magasabb rendű központjának gátlása vagy ellenőrzése alá kell kerülnie. Így tud kifejlődni a bonyolultabb idegrendszeri szerkezet. A primitív reflexek már az anyaméhben működnek, jelen vannak a születéskor, és legátlásuk a szabályos fejlődési folyamatban 6, de legkésőbb 12 hónapos kor körül lezárul. Egy reflex gátlása gyakran együtt jár egy új készség kialakulásával. Ha a primitív reflexek aktívak maradnak a 12. hónapja után is, akkor az a központi idegrendszeren belül a szerkezeti gyengeség vagy éretlenség bizonyítéka. A túlságosan hosszan fennálló primitív reflexaktivitás megakadályozhatja a fejlődésben ezután következő testtartási reflexek kialakulását.

Néhány példa arra a megtartott primitív reflexekre: az önbizalom hiánya, a túlzott ijedősség, rossz testtartás, állandó botladozás, ügyetlenkedés, körömrágás, tériszony, egyensúlyi problémák, túlstresszelt állapot, a diszlexia különböző fokozatai, autizmus, hiperaktivitás, koordinációs és koncentrációs problémák, szenvedélybetegségek, kényszeres mozgások, szorongások, anorexia, beteges túlsúly, tanulási nehézségek, stb. hátterében a fő okok között fellelhetőek a gátolatlan primitív reflexek is.

A bölcsőtől az összehangolt működésig (avagy egyensúly lesz a mozgásból - az élet leckéje)

A kisbabák kezdetben akaratlanul mozognak, nem tudják szabályozni a mozgásukat, később viszont, ahogy egyre többet mozognak, egyre ügyesebbé válnak. A gyakorlás tehát alapvető fontosságú.

A baba legelső játszótere a padló. Először hanyatt fekve rugdalóznak, így tanulják meg milyen hosszú a lábuk. Kalimpálva köröznek a karjukkal, így tanulják meg milyen hosszú a karjuk . Ezt a folyamatot nevezzük propriocepciónak, vagyis a szervezeten belül keletkező ingerek érzékelésének. Hasonfekve a fejtartást tanulják, és néhány héten belül már a karjaikkal is képesek kicsit megemelni magukat. A földön támaszkodva, testsúlyukat megtartva erősödnek, és további tapasztalatokat szereznek a testükről, megalkotják saját testképüket.

A biztos egyensúly elválaszthatatlan a testtartás szabályozásától melynek kialakulása függ a látási, proprioceptív és a mozgásból származó jelektől. Ezeknek a rendszereknek az edzése fokozatosan, az egyensúlyi rendszer idegpályáinak érésével történik meg, és eltart a 7. életévig, majd folytatódik a kamaszkorban és azután is.

Milyen mozgásokkal lehet az egyensúlyt fejleszteni?

1) Föl-le mozgások (ugrálás, csuszdázás)
2) Oda-vissza mozgások (hintázás, futás, nekilendülés, megállás)
3) Centrifugális mozgás (körhinta)
4) A test forgó mozgásai (forgás, tánc, hengeredés, bukfencezés)
5) Mélység (gördeszkázás)

És néhány tünet az egyensúlyi rendszer működési hiányosságaira:
  • Farfekvés az anyaméhben
  • A fejtartás és ezzel összefüggésben lévő fejlődési lépések (felülés, mászás, járás) késése
  • Csökkent izomtónus
  • Gyakori elesés
  • A mozgások kerülése
  • Ügyetlenség (tárgyak elejtése, vagy beleütközés a tárgyakba)
  • A magasságtól való félelem hiánya
  • Magasságiszony, tériszony
  • Gyakori és erőteljes hintázás, lengés vagy forgás
  • Fejletlen testkép
  • A gyermek nehezen tanul meg kerékpározni
  • Nehézség bizonyos mozgásformák elindításában és kivitelezésében
  • A gyermek képtelen elképzelni, azt, hogy egy tárgyat megfordítunk vagy felfordítunk a térben (pl. nem tudja leolvasni az órát)

A reflexek, mint a fejlődés útjelzői

A primitív reflexek tehát specifikus ingerekre adott veleszületett sztereotíp válaszok. Három reflexcsoportot különíthetünk el, melyek a a gyermekek fejlődését 3-3,5 éves korukig segíti:

1) Méhen belüli reflexek
Az 5,5-7. héten kifejlődött reflexek, melyek jellemzője a visszahúzódás a káros ingerektől. Ezek közül sok már a magzati korban legátlódik.

2) Primitív reflexek
Már az anyaméhben fejlődésnek induló reflexek. A legelső közülül a Moro-reflex, mely a megtermékenyítés utáni 9-12. héten jelenik meg. A primitív reflexek a megszületés idejére (40. hétre) fejlődnek ki teljesen. Segítik a magzatot a születés folyamatában, majd támogatják életben maradását az első hetekben, ugyanakkor alapképzést adnak a későbbi akaratlagos képességekhez. A primitív reflexeket a fejlődő agy 6-12 hónapos korban legátolja.

3) Testtartási reflexek
A születés után nem sokkal megjelenő reflexek, melyek 3,5 éves korra fejlődnek ki teljesen. Kifejlődésük után egész élete át megmaradnak.

A korai reflexektől a későbbi reakciókig tartó átmenet során az alacsonyabb szintű agyi központok a magasabb szintű agyi központok szabályozása alá kerülnek. Ebből következik, hogy ha bármi okból (pl. baleset) az agy magasabb szintű központjai megsérülnek, a testtartási reflexek működése megszűnhet, és helyükre léphetnek az ismét aktiválódó primitív reflexek.

A fiatal csecsemő reflexei szerepet játszanak a környezettel folytatott kommunikációjában. A terhesség utolsó három hónapjában a reflexek segítik a magzatot abban, hogy megforduljon, rugdosson, mozgassa kezét és a lábát, sőt, hogy szopja az ujját, amely később elengedhetetlen lesz az etetéséhez. A szülés során a reflexek segítik az anyát és a babát együttműködni, tehát normál hüvelyi szülés során a reflexek működnek és erősödnek. Az alapvető mozgási képességek tanítómesteri a reflexek. A kulcsfontosságú ingerekre adott ösztönös válasz révén megkönnyítik a specifikus érző ingerekre adott specifikus mozgási reakciók kialakulását. Minél többet mozog egy gyermek, annál jobban megtanulja uralni a mozgását. A mozgások feletti uralom fokozódása jelzi az agy és a test, valamint az agyon belüli kapcsolatok erősödését. Ily módon a mozgások segítenek feltérképezni az agyat, és a reflexek jelenítik meg a gyermek legelső, mozgásokban megnyilvánuló kifejezései eszközét.

Ha megértjük, hogy mi a reflexek szerepe a korai fejlődésben, és hogy milyen problémákat okoz, ha ezek a korai életévekben nem kapcsolódnak be a fejlődés folyamatába, akkor megértjük azt is, hogy miért olyan életbevágóan fontos a mozgás a tanuláshoz.

Egy gyermek korai korai fejlődésének története kiolvasható későbbi testtartási képességeiből!


A fontosabb reflexekről részletesebben:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése